Natuurlijk leren

Ieder mens bezit zijn eigen Natuurlijke leerkracht. Dat is te zien bij een baby die in zijn eigen tempo gaat omrollen, kruipen, lopen en praten, en zo ook bij opvoeders. Iedereen leert op zijn eigen manier, in zijn eigen tempo, met zijn eigen wijsheid.
Waar zit jouw kracht, waar ben jij goed in? Hoe kom je in je eigen kracht als het gaat over opvoeden, opgroeien, verlies, verdriet of andere ‘hobbels’ die je op je pad tegenkomt? Wat wil je nog leren? Wat wil je voor je kind? Op het moment dat het nodig is, iets leren, dat is: Natuurlijk leren vanuit je intrinsieke motivatie, zo heet dat dan. Wil je hier meer over weten, of wil je graag dat ik dit kom toelichten in jouw organisatie, school of BSO? Neem dan contact met me op.

Wie… leert… wat… van wie?

“De Maashorst School, met het oog op de toekomst”

Wat is er nodig op een school die voorbereid op de toekomst? Hoe ziet de leeromgeving eruit? Wat is daar voor nodig? Hoe ‘bouw’ je een school? Wat heb je als ouder voor vragen? Wat vindt je belangrijk? Wil je als leerkracht op een andere manier kennis overbrengen? Wil je meedenken? Ben je nieuwsgierig, of geïnteresseerd? We beginnen op de bodem, met een basisschool die voorbereid op de toekomst. Voor alle kinderen van nu, bijzonder en gewoon bijzonder in de leeftijd van 4 tot 14 jaar: Natuurlijk Leren vanuit de natuur van de Maashorst.

Ken je de website al? http://www.maashorstschool.nl

Bijzondere Aandacht onderwerpen waren eerder:

  • Hoe ziet de ideale school eruit? Er is veel te doen omtrent onderwijs op het moment. Leerkrachten hebben veel administratie te doen, en protocollen te volgen. Ouders herkennen hun kind niet in het rapport wat mee komt. Kinderen vinden dat er veel ‘moet’ op school. Hoe zou jij het anders willen?
  • Slim kind, of ‘slim’ kind? Dan is een slimme opvoeder nodig. Er zijn veel soorten slim. Dan is het handig als je als opvoeder ook slim of ‘slim’ bent.
  • Dromen, durven, doen…? Waar droom jij van voor jezelf, of voor je gezin? Hoe ziet dat eruit? Durf je dat vorm te geven?
  • Hoe kan ik het anders zeggen of doen? Je weet dat je beter anders kunt reageren, maar hoe doe je dat? We hebben heel praktisch geoefend.
  • Rust in je hoofd. Na een drukke dag van veel schakelen overdag, gaat je hoofd in bed nog door. Hoe kun je je hoofd rustig krijgen, zodat je lekker in slaap kunt vallen?
  • Bekijk het eens ‘van een andere kant’. Hoe is een situatie als je ‘in andere schoenen’ staat? Geef je een andere reactie als je het vanuit een andere kant bekijkt?
  • Gedrag?.. Opvallend gedrag? Wat laten kinderen voor gedrag zien en hoe ga je daar mee om?
  • Samengesteld gezin, een uitdaging! Over de valkuilen, struikelblokken en de dagelijkse uitdaging van een samengesteld gezin na scheiding of overlijden.
  • Opvoeden…. Opvoedtips. Over grenzen aangeven, bijsturen, praten met kinderen, hoe doe je dat?
  • Hoogsensitief? Hoogbegaafd? Veel kinderen zijn ‘anders’, hoe zijn ze anders?, wat hebben ze nodig?
  • U ook?.. Klaar voor de brugklas? Over onzekerheden van ouders, wat staat je te wachten als ouder, hoe doe je dat met ’n puber’?

Als je interesse hebt om meer over een onderwerp te horen of te leren neem dan contact op met: praktijk@5ahelmavanderakt.nl of via: 06-36114581.

Ook op de Facebook pagina: 5a Helma van de Rakt is nieuws te volgen.

wat voor gedrag zie je?

welkom in 5a